20
9

Ile kosztuje pasja? – Czy warto w nią inwestować?

Zgodnie z badaniem MultiSport Index 2022 – 65% Polaków podejmuje aktywność fizyczną co najmniej raz w miesiącu. To spadek o 3 p.p. względem 2021 r., ale również powrót do sytuacji sprzed pandemii COVID-19, gdy wykazywaliśmy zbliżoną aktywność.

Niemniej jednak 44% badanych w Mastercard Sport Economy Index stwierdziło, że jest bardziej aktywnych, niż jeszcze w 2019 r. Ten wniosek mogą potwierdzać ogromne braki na półkach sklepów sportowych, długi czas oczekiwania na specjalistyczny sprzęt (rowery, rolki, akcesoria sportowe) czy wyższe kwoty, które Polacy przeznaczają na taki asortyment.

Bieganie sposobem na życie, rower nowym domem

W 2021 r. na dystansie pięciokrotnego Ironmana – w Ultra Triathlonie – rekordzistą świata został Polak. To genialna motywacja dla tysięcy biegaczy, którzy codziennie decydują się na poranny jogging czy wieczorne wybieganie. Ponad 10 tys. biegaczy w ubiegłym roku wzięło udział w Maratonie i Półmaratonie Warszawskim. Ponad  28 tys. osób zdecydowało się na bieg w ramach zeszłorocznego Poland Business Run. Choć bieganie jest popularnym sportem, a wielu biegaczy żyje „od zawodów do zawodów”, to jak pokazało najnowsze badanie MultiSport Index 2022 – najchętniej podejmowaną aktywnością przez Polaków są spacery (32%).

Na jazdę rowerem decyduje się niewiele mniej, bo aż 31% badanych. Co ważne, 2/3 rowerzystów wybiera tę aktywność jako formę rekreacji/sport, a dla 1/3 rower stanowi wygodny środek transportu. Zresztą – to nic dziwnego, że jazda na dwóch kółkach jest w Polsce tak popularna – z raportu IPSOS Cycling Acriss the World wynika, że Polacy w największym stopniu – w stosunku do innych badanych narodowości – potrafią jeździć rowerem. Tak zadeklarowało ponad 83% badanych, gdzie dla ogółu średnia wynosi 63%!

W jednym z wywiadów Cezary Zamana, zawodowy kolarz, zwycięzca Tour de Pologne z 2003 roku wskazał, że w swoim życiu pokonał na dwóch kółkach około jednego miliona km. Piotr Kuryło, który niegdyś obiegł kulę ziemską, planuje w 2023 r. okrążyć planetę rowerem. Takich pasjonatów i pasjonatek jest wielu – niektóre wyzwania być może są mniej spektakularne czy popularne (np. z Zakopanego do Sopotu rowerem, kajakiem przez Wisłę), ale nieustannie potwierdzają wielką siłę pasji.

– Stawianie sobie nowych wyzwań, poszukiwanie ambitnych celów i determinacja – to właśnie wyróżnia aktywnych Polaków. Bieganie staje się sposobem na życie, rower nowym domem, a rolki czy cotygodniowy trening siatkówki ulubioną formą spędzania czasu z przyjaciółmi. W biznesie jest przestrzeń na aktywności fizyczne, na rozmowy o pasjach, celach i osiągnięciach – to bardzo ważne dla zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W Cofidis Polska dużą wagę przywiązujemy do aktywności sportowej, mamy wewnętrzne grupy sportowe, wielu pasjonatów sportów indywidualnych i grupowych, a każdej z tych osób bardzo mocno kibicujemy – mówi Nuno de Oliveira, Prezes Cofidis Polska.

Hobby z drogim wkładem

Z analiz publikowanych w 2021 r., przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny wynikało, że przeciętne polskie gospodarstwo domowe na sport przeznacza 458 zł rocznie. Wydany w lutym raport Mastercard Sport Economy Index wskazuje, że nawet 47% Polaków w ostatnim czasie wydało więcej pieniędzy na sprzęt sportowy, niż przed okresem pandemii. W 2021 r. co piąty ankietowany przeznaczył od 551 do 1380 zł.

– Co warto podkreślić, są to uśrednione kwoty, więc mogą wydawać się niezbyt wygórowane. Musimy mieć jednak na uwadze, że niektóre aktywności wymagają większych nakładów finansowych. Czasem jest to jednorazowy wydatek na sprzęt – na przykład ok. 5-7 tys. zł na rower, a innym razem mogą to być cykliczne opłaty związane m.in. z wynajęciem kortu tenisowego lub karnetem na basen czy siłownię. Szczególnie kosztowne mogą być sporty ekstremalne – nurkowanie, skoki ze spadochronem, paralotniarstwo lub zorbing – wyjaśnia Anita Makowska, Dyrektor Marketingu w Cofidis Polska.

Ile to kosztuje?

Rower to niemały wydatek – najtańsze modele zaczynają się od 600-700 zł, jednak ich jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Solidniejsze rowery miejskie to koszy od 2 500 zł, a profesjonalne modele mogą osiągać ceny nawet powyżej 20 tys. zł. Niemniej jednak należy doliczyć tutaj również koszt akcesoriów – w tym kask, strój, serwisowanie.

Godzina gry w tenisa to wydatek rzędu 60-80 zł. Indywidualne lekcje z trenerem mogą wynieść ok. 200 zł – za godzinę. Przy częstych lekcjach – wydatek ok. 2-3 tys. na profesjonalną rakietę tenisową, może okazać się najmniejszym wyzwaniem.

Automat do nurkowania dla początkujących to koszt ok. 1600 zł, komputer do nurkowania i skrzydło to wydatek w granicach 3 000 zł. Dodatkowe elementy, w tym pianka, maska i płetwy w najekonomiczniejszym wariancie dobiją całkowity koszty do ok. 6 – 7 tys. zł. Dla profesjonalistów zakup kompletnego wyposażenia to wydatek rzędu nawet 20-30 tys. zł.

Zdecydowanie tańszą opcją mogą okazać się spacery, gdzie największą inwestycją jest zakupy wygodnego obuwia – tutaj ceny nie osiągną raczej wyższej wartości niż 700-800 zł. Z bieganiem sprawa jest zbliżona, jednak warto mieć na uwadze, że biegacze często inwestują także w smartwatche, specjalistyczny strój oraz przy starcie w zawodach/biegach zorganizowanych powinni liczyć się z opłatą startową, która zależna jest przede wszystkim od rangi wydarzenia.

– Często kredyty gotówkowe są udzielane właśnie na realizację swoich marzeń i pasji – w tym właśnie na zakup specjalistycznego sprzętu sportowego lub wyjazd zagraniczny. Takie cele są bardzo ważne, wytyczają kierunek i stwarzają nowe możliwości – w takich sytuacjach często okazuje się, że cena nie gra roli – komentuje Anita Makowska.

Moc możliwości

Nieocenionymi korzyściami płynącymi ze sportowych pasji są olbrzymia satysfakcja, która towarzyszy sportowym osiągnięciom czy trwałe przyjaźnie, oparte na zdrowej rywalizacji i wsparciu. Co więcej, osoby regularnie podejmujące aktywność fizyczną, są zdrowsze – koszty braku aktywności szacuje się na 7 mld złotych rocznie. To wciąż jednak nie wszystkie zalety takich pasji.

– Wierzymy, że pasje należy rozwijać, pielęgnować i – już całkiem w sportowym ruchu – należy im kibicować. Dlatego od lat – konsekwentnie – wspieramy sport, zachęcamy do uprawiania ulubionych dyscyplin i dbamy o aktywność naszych pracowników, klientów i sympatyków. Rywalizacja, pokonywanie własnych granic, osiąganie celów jest tym, co nas napędza, motywuje i cieszy – dodaje Anita Makowska, Dyrektor Marketingu w Cofidis Polska.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Show Comments

No Responses Yet

Leave a Reply